Poslaním vysokých škôl je rozvíjať harmonickú osobnosť, vedomosti, múdrosť, dobro a tvorivosť v človeku a prispievať k rozvoju vzdelanosti, vedy, kultúry a zdravia pre blaho celej spoločnosti. Napĺňanie tohto poslania je predmetom hlavnej činnosti vysokých škôl. Hlavné úlohy vysokých škôl pri napĺňaní ich poslania sú poskytovanie vysokoškolského vzdelávania a tvorivé vedecké bádanie alebo tvorivá umelecká činnosť.
Takto definuje zákon poslanie vysokých škôl. V realite by to malo znamenať kvalitné vysokoškolské vzdelávanie, objektívne hodnotenie a konzistentný prístup ku každému študentovi. No čo ak namiesto profesionality akademického prostredia narážame na nekvalitné posudky, nespravodlivé hodnotenie a organizačné prekážky v štúdiu? Tento rozsiahly blog je o skúsenosti so štúdiom, kde sa akademické ideály často stretávali s realitou, ktorá im celkom nezodpovedala. Zachytáva príbeh obyčajného človeka tzv. malého a neznámeho študijného programu. Ale aj takýto príbeh (nezaujímavý pre média, ktoré radšej uprednostnia veľké kauzy nejakého dôležitejšieho človeka) je možno veľmi dôležitý, lebo ukazuje ako veľmi môže zlyhať vysokoškolský systém na UK v Bratislave. V blogu vymenujem problémy, ktoré sa týkali samotných základov akademického života: rovného prístupu všetkých študentov ku kvalitnému vzdelaniu, spravodlivého hodnotenia, dodržiavania zákona o vysokých školách, akreditačných štandardov a študijných predpisov.
V roku 2022 som ukončil trojročné bakalárske štúdium na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave v študijnom programe so zameraním na nemecký jazyk. Nemohol som pokračovať v magisterskom štúdiu, kvôli odobratiu akreditácie. Preto som sa prihlásil na príbuzný študijný program a v roku 2024 ukončil dvojročné magisterské štúdium na Filozofickej fakulte UK v študijnom programe Germánske štúdiá so zameraním na nemecký modul. Program sa prvýkrát realizoval v roku 2022 na Katedre germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky (KGNŠ) a bol členený na dva jazykové moduly: švédsky a nemecký. Neovládam švédsky jazyk a zvolil som si nemecký modul, v ktorom som bol jediným prihláseným študentom prvého ročníka v ZS 2022. O rok neskôr sa na identické štúdium prihlásili tri nové študentky. Moje predstavy o štúdiu boli ideálnejšie. Predpokladal som, že nový akreditovaný študijný program, garantovaný docentmi a profesormi, bude zárukou kvality poskytovaného vzdelania. Žiaľ, tieto očakávania sa nenaplnili z viacerých dôvodov, ktoré sa pokúsim vymenovať.
A. Akademické práva študentov
Na úvod je dôležité zdôrazniť, že každý študent prijatý na konkrétny študijný program má právo absolvovať štúdium v súlade s jeho študijným plánom. Vysoké školy majú zákonnú povinnosť zabezpečiť riadny vyučovací proces všetkých predmetov akreditovaného študijného programu. Zákon ani vnútorné predpisy vysokých škôl nerozlišujú medzi tým, či študijný program navštevuje sto, desať alebo len jeden študent – povinnosť zabezpečiť kvalitné vzdelanie platí rovnako pre všetkých.
Akreditácia by mala byť zároveň zárukou kvality poskytovaného vzdelania v akreditovanom študijnom programe, na ktorý bol študent prijatý. Na Filozofickej fakulte UK sú študijné programy akreditované najmä v prezenčnej forme výučby. Študenti na ňu majú plné právo aj podľa Študijného poriadku fakulty, podľa ktorého má byť každý predmet realizovaný jednou alebo viacerými vzdelávacími činnosťami – prednáškami, seminármi, cvičeniami, projektovými prácami alebo laboratórnymi prácami. (Takéto ,,vysokoškolské právo“ mi bolo zaručené aj na predchádzajúcej fakulte). Realita na Filozofickej fakulte však bola iná a spojená s množstvom nečakaných problémov. Niektoré predmety neboli realizované vyššie spomenutými formami výučby alebo neprebiehali v plnom rozsahu podľa obsahov informačných listov atď.
B. Nedostatky štúdia
Moje štúdium sprevádzali viaceré negatívne javy ako napríklad:
1. Absolvoval som tri predmety s akreditovanou prezenčnou formou výučby bez akejkoľvek vzdelávacej činnosti zo strany vyučujúcich. Jednalo sa o predmety: Regionálny projekt, Literatúra a film, Vybrané diela švajčiarskej literatúry 20. a 21. storočia. Zároveň katedra realizovala riadnu výučbu iných predmetov len pre dve prihlásené študentky, čo nepôsobí spravodlivo ani konzistentne.
2. Neabsolvoval som dva iné povinné voliteľné predmety zo študijného plánu, pretože ich katedra bez uvedenia dôvodu odmietla otvoriť pre výučbu. Jednalo sa o predmety: Viacjazyčnosť a Dejiny nemeckojazyčnej periodickej tlače. Mohli mať pritom zabezpečenú účasť minimálne dvoch ďalších študentiek z nižšieho ročníka v ZS 2023. V dôsledku toho sa v týchto predmetoch vôbec neuskutočnila vzdelávacia činnosť. Vysoké školy sú pritom povinné dodržiavať schválené a akreditované študijné plány. Paradoxne, tieto dva predmety boli otvorené ihneď po ukončení môjho štúdia.
3. Pri povinne voliteľných predmetoch s prezenčnou formou výučby bola ponuka v študijnom pláne obmedzená respektíve nekompletná. Predstavte si, že v konkrétnom povinne voliteľnom bloku musíte absolvovať šesť predmetov, pričom v ponuke ich je len sedem. V inom bloku musíte absolvovať deväť povinne voliteľných predmetov, ale mohli ste si vybrať len zo šiestich predmetov s prezenčnou formou výučby. Ponuka bola menšia, než počet predmetov, ktoré musí študent absolvovať. Zvyšné predmety pozostávali z e-learningových kurzov v anglickom jazyku, zameraných na preklad, čo je problematické, keďže magisterské štúdium s nemeckým modulom sa na preklad nesústreďuje. Absolvovanie e-learningových prekladateľských kurzov tak nedávalo veľký zmysel.
Nekompletná ponuka predmetov v študijnom pláne naznačuje, že zodpovedné osoby, ktoré pripravovali študijný plán pre nemecký modul, urobili chyby už pri jeho zostavovaní. Boli to chyby zásadného charakteru. Napriek tomu Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo takýto študijný plán schválila. Dôsledky týchto omylov negatívne ovplyvnili moje štúdium. Z uvedených dôvodov som musel absolvovať predmety z iných študijných programov, čím sa narušila štruktúra študijného programu germánske štúdiá v nemeckom module.
4. Jedným z problémových aspektov štúdia bolo aj to, že pri niektorých predmetoch neprebiehala vzdelávacia činnosť v súlade s učebnými osnovami. Niektorí vyučujúci, vrátane spolugarantov porušovali obsahy informačných listov, ktoré sú záväznými orientačnými dokumentmi schválenými v procese akreditácie. Ich nedodržiavanie nielenže znižuje kvalitu vysokoškolského vzdelávania, ale zároveň porušuje akademické práva študentov na kvalitné vysokoškolské vzdelanie.
5. Konkrétne uvediem niektoré chyby v realizovaní študijného programu na vybranom príklade štyroch predmetov:
Seminárny profilový predmet Rétorika pre germanistov s kreditovou dotáciou 4 kredity bol realizovaný len 45 minút týždenne, hoci informačný list stanovuje odporúčaný rozsah 90 minút týždenne. Bol vyučovaný v spojenej forme s obsahovo identickým predmetom Rétorika pre tlmočníkov za 2 kredity. V akademickom informačnom systéme AIS 2 nemal predmet Rétorika pre germanistov ani pridelené rozvrhové okienko na rozdiel od predmetu Rétorika pre tlmočníkov. Ak sa tieto dva predmety spojili a výučba prebehla v skutočnosti len v rozsahu jednoduchšieho, dvojkreditového predmetu, potom ide o zníženú náročnosť a nesplnenie výstupov štandardu pre 4 kredity, potenciálne porušenie akreditačných pravidiel, ak predmet neprebiehal podľa schváleného informačného listu. Za rovnakú prácu napokon získali študentky a študenti odlišný počet kreditov a to nie je spravodlivé.
Prednáškový predmet Nemecký jazyk a kultúra na Slovensku s kreditovou dotáciou 4 kredity bol ukončený iba vypracovaním a prezentáciou referátu, hoci informačný list stanovoval aj povinnosť vypracovania seminárnej práce ako výstupu vzdelávania. Okrem toho boli prednášky často rušené bez akejkoľvek náhrady, čo negatívne ovplyvnilo kvalitu výučby a množstvo prebranej učebnej látky. Je to ďalšia ukážka možného porušenia akreditačných štandardov a nedodržania vopred stanovených pravidiel.
Profilový seminárny predmet Viacjazyčnosť s kreditovou dotáciou 3 kredity nebol počas môjho štúdia vôbec realizovaný. Paradoxne, po ukončení môjho štúdia sa jeho výučba začala realizovať.
V rámci iného profilového seminárneho predmetu Politické reálie nemecky hovoriacich krajín s kreditovou dotáciou 3 kredity, ktorý je kľúčový pre výber tematických okruhov na štátnice, neboli prebrané viaceré štátnicové tematické okruhy.
V roku 2022 som absolvoval bakalárske štúdium na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pri porovnaní oboch študijných programov sa ukázalo, že bakalárske štúdium malo lepšiu kvalitu, aj keď by magisterské štúdium malo byť náročnejšie. Celková úroveň výučby a požiadavky na študentov, napriek istým nedostatkom, vykazovali vyššiu úroveň.
C. Porušovanie obsahov informačných listov sa dokonca nevyhlo ani štátnicovým predmetom
Uvediem dva konkrétne príklady. Jedným z príkladov je písomná časť štátnic z predmetu Jazyk a kultúra – štátnice (august 2024), v rámci ktorej som po prvý raz počas celého magisterského štúdia písal esej v nemeckom jazyku. Témy pre esej sa pritom vyberali z predmetu Intelektuálne dejiny nemecky hovoriacich krajín (typ A), ktorý sa v letnom semestri 2023 vyučoval v slovenskom jazyku bez možnosti písania eseje. Podľa vtedajšieho platného informačného listu sa témy pre esej nemali vyberať z tohto predmetu, ale z povinne voliteľných predmetov typu B, vyučovaných v nemeckom jazyku. Dva z nich sa však vôbec neotvorili pre výučbu.
V inom štátnicovom predmete (Spoločensko-politické reálie) som bol skúšaný iba jednou členkou štátnicovej komisie, odchádzajúcou zahraničnou lektorkou. Žiadny iný člen komisie sa nezapojil do skúšania a možno ani do hodnotenia. Myslím si, že do skúšania by sa mali zapojiť aspoň dvaja členovia komisie. Obsah 5 štátnicových tém zahŕňal aj neprebrané učivo, čo bolo dôsledkom nerešpektovania obsahu informačného listu zo strany vyučujúcej. Ústna skúška mala spočívať v analýze textu, ktorý mal byť zameraný na aktuálne aspekty spoločensko-politického vývoja. Samotná vyučujúca ma pred štátnicami ubezpečila, že predmetom štátnic bude aktuálny textový príspevok. Predložený text na analýzu (krajinské voľby) však bol 18 mesiacov neaktuálny, čím opäť došlo k porušeniu obsahu informačného listu štátnicového predmetu.
D. Problematické zloženie štátnicovej komisie pri dvoch štátnicových predmetoch
Podľa zákona o vysokých školách by mali byť v skúšobnej komisii pre magisterské štátne skúšky najmenej dvaja členovia pôsobiaci na funkčných miestach profesorov alebo docentov. Ich presné zloženie je možné overiť prostredníctvom zápisnice. Katedra KGNŠ však namiesto presnej zápisnice zo štátnych skúšok vypracovala univerzálnu šablónu, ktorá obsahuje nadhodnotený počet vyučujúcich.
V roku 2024 mala táto šablóna nasledovnú štruktúru:
- Celkový počet členov komisie: 15
- Predsedovia komisie: 4
- Členovia komisie: 9 (vrátane vyučujúcej, ktorá už na katedre nepôsobí)
Počet uvedených mien (13) ani nekorešponduje s počtom členov komisie (15), čo poukazuje na administratívnu a nelogickú nepresnosť zo strany katedry KGNŠ. Do tejto šablóny sa podpisujú len fyzicky prítomní členovia komisie, čím vzniká nepresný, komplikovaný a neprehľadný záznam s 9 prázdnymi riadkami. Tento minimalistický prístup k evidencii skúšok vytvára právne a akademické nejasnosti. Bežná a logická prax na iných katedrách zahŕňa presné generovanie zápisníc v systéme AIS 2 pre jednotlivé skúšky, bez nejasností a prázdnych riadkov a ich riadnu archiváciu v elektronickom systéme ihneď po vykonaní poslednej skúšky. Neskôr som si všimol, že niekto dodatočne poveril vybranú vyučujúcu, aby netradične v nedeľu dňa 30.3.2025 archivovala tento zápis o štátnych skúškach v elektronickom systéme AIS 2, osem mesiacov po vykonaní poslednej štátnej skúšky.
Z presného zloženie skúšobných komisií vyplýva, že pri dvoch štátnicových predmetoch bol s najväčšou pravdepodobnosťou prítomný iba jeden člen s funkčným miestom docenta alebo profesora, čo môže byť v rozpore so zákonnými požiadavkami na zloženie komisie.
E. Spôsob hodnotenia mojej diplomovej práce na Filozofickej fakulte UK
Každá diplomová práca je hodnotená dvoma hodnotiteľmi – školiteľom a oponentom. Vypracujú sa posudky, ktoré by mali mať logickú štruktúru a zahŕňať viaceré úrovne hodnotenia. Posudky by mali analyzovať kľúčové aspekty záverečnej práce, ako sú: úroveň spracovania literatúry, logické členenie práce, správnosť citovania a bibliografických odkazov podľa normy, metodika práce, dosiahnuté výsledky, jazyková správnosť (pravopis, gramatika), formálna úprava, pripomienky, námety a odporúčania. Posudky by mali byť vypracované komplexne a vyvážene, pričom by mali obsahovať pozitívne aj negatívne hodnotenie. Obzvlášť pri negatívnom hodnotení je nevyhnutné podrobne zdôvodniť uvedené výhrady s presnými argumentmi.
Najskôr sa vyjadrím k samotnému procesu, ktorý viedol k udeleniu hodnotenia mojej diplomovej práce (DP). Už samotný výber oponentky pôsobil neštandardne: Oponentka bola školiteľom vybraná až na druhý pokus, pričom k tomu došlo pravdepodobne iba 6 pracovných dní pred obhajobou podľa zverejnenie mena oponentky v elektronickom systéme. (Konkrétne 3. júna 2024 školiteľ najprv vybral oponentku č. 1, no ešte v ten istý deň aj oponentku č. 2. Dňa 4. júna 2024 mala oponentka č. 2 povinnosti na štátniciach a vypracovaný posudok nahrala do systému AIS2 až 5. júna 2024 o 23:32:00. Obhajoba sa konala 11. júna 2024.) Neskôr však UK uviedla, že údajne bola oponentka vybraná skôr, ale bez uvedenia dôkazov.
Oponentka mala byť vybraná oveľa skôr, aby mala dostatok času na dôkladné preštudovanie práce a objektívne posúdenie jej silných a slabých stránok. Ak je oponentka vybraná len 6 pracovných dní pred obhajobou, vzniká oprávnené podozrenie, že nebol dostatočný čas na vypracovanie kvalitného a objektívneho posudku. Nedostatok času na prečítanie práce môže viesť k povrchnému hodnoteniu, čím sa znižuje jeho odbornosť a dôveryhodnosť.
Čo sa týka obsahu oboch posudkov, nachádzajú sa v nich mnohé chyby – obsahové aj formálne. V posudku školiteľa sa nachádza nedokončená veta, niekoľko nesprávnych citácií a nepravdivé tvrdenia.Stručný a povrchný posudok oponentky obsahuje viacero preklepov, nevedecké formulácie a nepravdivé tvrdenie. Posudky pôsobia dojmom, že boli vypracované narýchlo, čo potvrdzujú uvedené chyby. Tie naznačujú nedostatočnú koncentráciu a nesústredenosť hodnotiteľov, pravdepodobne spôsobenú časovým stresom. Je zarážajúce, že obidvaja posudzovatelia si vypracované posudky po sebe ani neprečítali a neskontrolovali prípadné chyby. Tieto chyby znížili dôveryhodnosť a odbornosť posudkov. Boli závažným nedostatkom, ktorý nebol garanciou spravodlivého hodnotenia práce.
Jednou z najväčších absurdít udelenia hodnotenia, bolo nezodpovedanie otázky, ktorá sa nenachádza v školiteľskom posudku. Aj na základe jej nezodpovedania mi bolo udelené negatívne hodnotenie.
F. Ani po absolvovaní štátnych skúšok sa proces vytvárania chýb na katedre KGNŠ nezastavil
Po chybách v organizovaní štúdia a chybných posudkoch sa pridružili aj chyby vo vystavených dokladoch o vzdelaní. Vo vysvedčení o štátnych skúškach a dodatku k diplomu chýbala pri niektorých predmetoch jazyková mutácia v anglickom jazyku. Zo študijného oddelenia som sa dozvedel, že katedra KGNŠ zabudla preložiť niektoré predmety v systéme do anglického jazyka.
G. Spôsob riešenia podnetov
Zaujímalo ma, akým spôsobom sa riešia podnety na UK – procesné pochybenia, ktoré som vymenoval v tomto blogu. Podnety som podal v septembri 2024, písomná odpoveď v chladnom, manipulatívnom a byrokratickom štýle, bola doručená až koncom marca 2025 s listom, ktorý mal v značke uvedený rok 2024. Podnety sa riešili predovšetkým spôsobom, že sa porovnali so zápisnicami katedry KGNŠ počas môjho štúdia alebo citovaním vybraných pasáží mailovej komunikácie. V odpovediach som si mohol prečítať vybrané pasáže z obsahu zápisníc katedry a časti mailovej komunikácie so zamestnancami katedry, fakulty počas môjho štúdia. Ak som právom očakával nezávislú kontrolu podnetov niekoho z vedenia rektorátu UK, fakulty, tak som mohol zostať sklamaný.
Paradoxne sa katedra KGNŠ v týchto zápisniciach nepriamo priznala k určitým chybám, ktoré spôsobila ako napríklad:
Dňa 2.10.2024 konštatujú, že by bolo vhodné rozšíriť ponuku povinne voliteľných predmetov.
Dňa 30.5.2023 a 2.10.2024 navrhli opravu vecnej chyby v informačnom liste štátnicového predmetu. Je to priznanie druhej chyby. Ďalej priznávajú, že vyučujúci, ktorí nerealizovali výučbu v súlade s informačnými listami, boli na nedostatky upozornení a bola zjednaná náprava pre nasledujúce obdobie.
Je to len dôkazom toho, ako nedôsledne sa pripravoval študijný plán tohto programu respektíve ako nedôsledne sa monitorovala kvalita a organizácia štúdia, ak sa po niekoľkých mesiacoch realizácie programu priznávajú chyby, ktoré som vymenoval. Očakávať, že by sa za tieto chyby, ktoré komplikovali moje štúdium aj niekto ospravedlnil je nemožné. To zrejme nedokáže nikto z vedenia katedry, fakulty ani rektorátu UK. Čo však dokážu, je manipulovať a otáčať vinu na niekoho iného.
Šokujúco som sa dozvedel, že mnohé moje výhrady boli nepravdivé a zavádzajúce. Nie je to profesionálne a dovolím si povedať, že ani normálne po toľkých vymenovaných problémov v štúdiu. Zároveň katedra KGNŠ vyjadrila poľutovanie, že ako bývalý študent zavádzajúcimi tvrdeniami poškodzujem ich dobré meno. Pritom Rada študijného programu priznala nedodržiavanie obsahov či chýb informačných listov a vhodnosť rozšírenia ponuky povinne voliteľných predmetov. Ďalšie výhrady neuznali alebo sa k nim nevyjadrili. Vôbec sa nevyjadrili k neotvoreniu dvoch predmetov zo študijného plánu alebo nerealizovanej výučbe troch predmetov. Priznali, že v jednom z informačných listov sa nachádzala vecná chyba, ktorú si všimli až po dvoch rokoch. Zároveň som sa dozvedel, že jednou z príčin negatívneho hodnotenia mojej diplomovej práce bola skutočnosť, že som nezodpovedal neexistujúcu otázku z posudku, ktorá sa týka hybridity. Okrem toho, obidvaja posudzovatelia nenašli vo svojich posudkoch žiadne chyby.
V liste sa ďalej tvrdí, že mi vyučujúci „všemožne vyšli v ústrety“, no tento výrok je ťažko zlučiteľný s realitou, ktorú som zažil počas štúdia. Ak vyučujúci skutočne prejavili ústretovosť, prečo sa v rámci štúdia nerealizovala výučba v troch predmetoch, ktoré mali byť súčasťou študijného plánu ? Prečo sa dva predmety z plánu vôbec neotvorili na výučbu? K tomu sa pridáva porušovanie obsahov informačných listov, chybné posudky a časť neprebraného štátnicového učiva. Napriek týmto problémom hovoria o „všemožnej ústretovosti“. Tento kontrast len ukazuje, že skutočné podstatné problémy boli ignorované, pričom sa aj dodatočne vyhli akémukoľvek priznaniu zodpovednosti. V tejto situácii je ťažké hovoriť o ústretovosti, keď riešenie problémov sa zredukovalo na obhajovanie zavádzajúcich tvrdení a ignorovanie reálnych nedostatkov.
Zároveň som definitívne pochopil, že akákoľvek ďalšia komunikácia s predstaviteľmi katedry, fakulty a univerzity jednoducho nemá žiadny zmysel.
Na základe rôznych vyjadrení a odpovedí na moje podnety mám čoraz silnejší dojem, že kritické hlasy študentov sú vnímané skôr ako „neopodstatnené, zavádzajúce“ či dôsledok ich „nepochopenia“. Reakcie pôsobia často alibisticky a obranným tónom naznačujú, že všetko je – a vždy bolo – v poriadku. Často chýba ochota pripustiť chybu, chýba kultúra sebareflexie, pokory a spätnej väzby. Študent sa tak ocitá v pozícii pasívneho príjemcu „jedinej možnej pravdy“ definovanej katedrou, fakultou či univerzitou. Spôsob riešenia podnetov nepôsobí často transparentne ani presvedčivo. Dovolať sa uznania zlyhaní, vysvetlenia alebo ospravedlnenia je mimoriadne ťažké. Aj pri preukázateľných nedostatkoch podporených dôkazmi chýbajú vecné protiargumenty – namiesto toho sa niektoré nedostatky sú dokonca odignorované alebo sa od nich rétoricky odvádza popozornosť.
H. Označené ako nepravdivé – napriek dôkazom
Väčšinu nedostatkov v štúdiu, ktoré som adresoval katedre, fakulte a rektorátu Univerzity Komenského, vyučujúci katedry označili ako zavádzajúce alebo nepravdivé, ktoré poškodzujú ich dobre meno. V skutočnosti išlo o konkrétne, pravdivé a ľahko overiteľné fakty, minimálne v bodoch 2 až 5:
-
Nezrealizovaná výučba troch predmetov uvedených v Študijnom pláne – ide o fakt, na ktorý zodpovední opakovane odmietli reagovať. Tento fakt by sa dokazoval trochu ťažšie, ale jedným z dôkazov môžu byť chýbajúce prezenčné listiny alebo kontrola výstupov vzdelávania z daných predmetov.
-
Neotvorenie dvoch predmetov zo Študijného plánu – aj tento fakt ostal bez akejkoľvek odpovede či vysvetlenia.
-
Nerešpektovanie obsahov informačných listov pri viacerých predmetoch – túto výhradu zodpovední uznali ako oprávnenú.
-
Nedostatočná ponuka povinných voliteľných predmetov v študijnom pláne – aj v tomto prípade priznali pochybenie.
-
Chyby v posudkoch a netransparentné hodnotenie diplomovej práce – posudky obsahujú viacero formálnych, aj obsahových chýb, bol som negatívne hodnotený aj na základe neexistujúcej otázky v školiteľskom posudku. Etická rada aspoň priznala topografické chyby a nedokončenú vetu, ale samotní posudzovatelia popierajú aj túto skutočnosť a nikdy nepriznali žiadnu chybu.
-
Možné porušenie zákona o vysokých školách v súvislosti so zložením komisie – zákon vyžaduje účasť najmenej dvoch členov na funkčnom mieste docenta alebo profesora. Rektorát síce opakovane tvrdí, že zákon porušený nebol, no doteraz neuviedol, ktorí dvaja členovia túto podmienku splnili.
Ak sú aj jasne preukázané nedostatky označované za „nepravdy“ a najvyššou mierou sebareflexie na UK je priznanie, že obsah informačných listov nebol dodržaný – s prísľubom, že sa to „v budúcnosti zlepší“ – potom nejde len o individuálne zlyhania, ale o symptóm hlbšieho problému vysokoškolskej akademickej kultúry. O to závažnejšie, že ide o vysoko vzdelaných ľudí, ktorí by mali byť nositeľmi kritického myslenia, intelektuálnej poctivosti a kultúry. V prostredí, kde sa chyba nepriznáva, ale zľahčuje, prehliada má pravda neraz ťažkú cestu. A ešte ťažšiu, keď sa ju niekto rozhodne hľadať vytrvalo a sám.
Reakcie oslovených orgánov bližšie opisujem tu:
Zážitok zo vzdelávania na Slovensku: Ako som sa dozvedel, že problémom som ja
Záver
Uvedomil som si, že ani na najprestížnejšej univerzite na Slovensku nie je vzdelávací systém bezchybný a niektoré študijné programy majú vážne nedostatky. Je smutné, že dôsledky týchto nedostatkov nakoniec znáša študent, ktorý sa stáva obeťou chýb iných.
Je frustrujúce vidieť, že inštitúcia, ktorá by mala byť vzorom kvality a akademickej integrity, odmietla priznať väčšinu relevantných chýb. Ak systém nefunguje správne, prirodzene sa očakáva, že existujú mechanizmy na nápravu. Ak však chýba reálna ochota situáciu riešiť, dôsledky nesie študent, ktorý je voči systému „všetko je v poriadku“ prakticky bezbranný. Presvedčil som sa, že upozornenie na problémy nevedie k spravodlivosti – skôr naopak, môže byť vnímané ako nepríjemné či dokonca neželané. Jeden z akademických funkcionárov UK dokonca moje aktivity označil za prejav nástojčivosti.
Hoci boli problémy počas môjho štúdia závažné, viem, že v živote sú podstatnejšie veci než akademické tituly, nespravodlivé hodnotenie či neprofesionálna organizácia štúdia. Moje životné šťastie neurčujú rozhodnutia katedry, fakulty či univerzity, ale pravda, charakter, morálne hodnoty a dobré svedomie – skutočné základy plnohodnotného života človeka.
Pravda zároveň nikdy neprestane byť pravdou len preto, že ju niekto odmieta uznať.
asi- iste- je potrebné zvýšiť platy v školstve... ...
A teraz napíš čo a kde chces s takou školou... ...
Celá debata | RSS tejto debaty